Herfst 2022
Gedeeltelijke mobilisatie in Rusland. Inflatie. Energie crisis, woningnood, toenemende armoede, grote polarisatie, stikstofproblemen, slechte waterkwaliteit, vervuilde zeeën, massaal uitsterven van soorten, global warming, oorlogen, overstromingen, hongersnood. Een dame met fascistische sympathieën gaat Italie leiden. De R van corona zit ook weer in de maand.
Ik adem in en ik adem uit. Ik voel hoe mijn hart bonkt voor de wereld.
zomer 2022
Het was een heerlijke lange zomer. Ik werkte vele dagen in onze moestuin op het Landgoed Clingendael en geniet dagelijks van alles wat daar groeit en bloeit.
lente 2022
Geschokt door de oorlogsmisdaden in Oekraïne.
Solo tentoonstelling bij de Twee Pauwen in Den Haag
winter 2021
Heerlijk. Winter. Tijd voor reflectie. Mijn atelier is erg klein waardoor ik mijn grote werken moeilijk naast elkaar kan zien.
Toch zie ik in deze kleine selectie hoe veelzijdig de oogst van het afgelopen jaar is.
In april 2022 hoop ik al mijn werken naast elkaar te kunnen zien tijdens een solo expo bij mijn vaste galerie de Twee Pauwen. Ik verheug me!
herfst 2021
De eerste herfststormen razen door het beukenbos en ik geniet van de veranderende kleuren
en het lager wordende licht dat alles in vuur en vlam zet als de wolken even wijken.
Tijd om de beweging naar binnen te volgen en te voelen wat er in de zomer gerijpt is.
Ik verlang naar de verstilling die van nature optreedt na het maken van een aantal uitbundige werken.
Benieuwd naar wat er komen gaat!
werk in wording, over de drempel van het atelier getild....
zomer 2021
Voor een Summer of Love hoef je niet ver te reizen en ook niet veel te doen. True love is niet afhankelijk van voorwaarden.
Laat het hart haar werk maar gewoon doen.
Clingendael is hiervoor een geweldige plek, waar het hart makkelijk een sprongetje zal maken!
Er is langdurig afgezien van maaien waardoor er velden vol Margrieten en andere wilde zomerbloemen stonden. Inspiratie te over.
Een zwerm bijen hier op het erf van het Koetshuis zorgde voor een plaatselijke zonsverduistering en ook in het atelier zoemt het van diverse bezigheden....
Wild Clingendael, zomer 2021
Lente 2021
De Corona crisis duurt nu al ruim een jaar. Het culturele leven lag helemaal stil. Maar dat betekent niet dat er in mijn atelier niets is gebeurd!
Ik kon gelukkig doorwerken en houd goede moed. Ik hoop u ook.
Er zijn versoepelingen en ik snak naar museumbezoek. Fijn dat dit binnenkort weer kan.
Wanneer en in welke vorm er weer lessen worden gegeven leest u hier. (voor workshops kijk hier)
Twee recente werken.....
Mijn galerie 'de Twee Pauwen' heeft zich ook aangepast, o.a door het maken van een aantal videos waarin muziek gemaakt wordt bij kunstwerken in de galerie
Toen alles dicht was organiseerde de galerie virtual tours. Leuk om mee te spelen en fijn voor een eerste indruk.
Maar 'live' bezoek in de galerie verdient wel de voorkeur. Je moet mijn werk zelf voelen en beleven!
virtual tour 1: mijn werken zijn te zien op de bovenste verdieping linker muur.
virtual tour 2: mijn werken zijn te zien op de begane grond.
herfst 2020
Galerie De Twee Pauwen
Een geliefd onderwerp voor mijn schilderijen is de moestuin. Daar is nu de typische kleurverschuiving gaande die hoort bij de herfst.
In ons tuintje in Clingendael groeide van alles deze zomer: diverse sla en andere groenten, bessen en aardbeien.
Gladiolen bloeiden er in varianten waar (op z'n Haags) "het glazuur je van je tanden vliegt' , zo zuurstokroze.
Samen met de Dalia's en andere typische volkstuinbloemen vormden zij een bron van schilderplezier en inspiratie.
Ik zocht de afgelopen maanden mijn schilderkundige randen op: hoe ver kan ik gaan met complementair contrast (rood/roze -groen)?
Hoe kan het dat in de natuur kleuren niet vloeken en in een schilderij wel, en hoe kan ik mijn schilderspontaniteit toch behouden?
Ik ging los met dikkere lagen verf dan ik normaal doe, aangespoord door de voluptueuze weelde en overweldigende verscheidenheid van kleuren en vormen en de daaruit voortkomende structuren. Hoe 'over the top' kan ik gaan in het licht van de knallende expansie van volle bloei? En ik voelde de droom van een endless summer....
Binnenkort meer over deze intuitive zoektocht met als onderliggende 'mantra': verschijnen en verdwijnen....
disclaimer: net de kleuren op de foto's zijn maar een fractie van de ervaring in het echt!
links: Zomertuin, 150 x 140 cm, acryl op linnen, 2020
rechts: Zomerdroom, 150 x 180 cm, acryl op linnen, 2020
Het mag dan stil zijn op straat, in galerie de Twee Pauwen klinkt muziek. Kleurklank en klankkleur doen een dansje.
Schilderijen Daphne Jansen, cello improvisatie Wouter Mijnders.
Inmiddels heeft het Coronavirus het openbare leven in Nederland stilgelegd; een vervreemdende situatie.
We krijgen allemaal te maken met diverse facetten van het feit dat alles met elkaar verbonden is. Keerzijdes van medailles ondervinden we aan den lijve.
Ik blijf dankbaar voor mijn atelier, deze mooie plek van bezinning in het groen.
Wat schilderen betreft: verlangen naar blauw.
Dit werk is inmiddels verkocht.
JANUARI - FEBRUARI 2020
Er staat een nieuw werk op de ezel met de titel ' de wereld van Judaspenning'. Deze mysterieuze plant met haar tot de verbeelding sprekende zaden, die al zo prachtig vereeuwigd werd door o.a Jan Mankes is het onderwerp voor een nieuw schilderij. Het werk zit vol beweging, net als het nieuwe jaar.
2020 is namelijk fris en vol energie van start gegaan met een beursgang.
Galerie de Twee Pauwen toonde o.a. een groot nieuw- en een kleiner werk van Daphne Jansen op deze kunstbeurs in de Grote kerk in Naarden.
Kijk hier voor meer informatie.
Wilde moestuin, 150 x 180 cm, acryl op linnen.
winter 2019
Na het geweldige (en doorlopende) succes van mijn expositie bij galerie de Twee Pauwen voel ik de behoefte mee te bewegen met de seizoensverandering.
De drie maanden durende renovatie van het dak van het Koetshuis is voorbij.
De containers, steigers, zagende, timmerende en fluitende bouwvakkers zijn bijna allemaal weg en de rust keert terug.
Het wordt winter en ik verlang naar de stilte van mijn 'holletje' in het bos...mijn heerlijke atelier.
Herfst 2019
Er staat een groot doek op de ezel van 150 bij 180cm.
Work in progress, net zoals het Koetshuis waarin ik mag werken: dit wordt voorzien van een geheel nieuw dak. Al twee maanden zijn er bouwvakkers aan het werk. Eind december is alles klaar. Ik verlang naar de stilte!
naZomer 2019
'Let the beauty we love be what we do.
There are hundreds of ways to kneel and kiss the ground'
Rumi
˜˜˜˜
Het Koetshuis in Clingendael (waarin mijn atelier zich bevindt) staat in de steigers wegens een renovatie van het dak.
Ik heb de hele zomer hard doorgewerkt zodat de schilderijen tijdig een veilig heenkomen konden vinden in galerie de Twee Pauwen in Den Haag.
Op 15 september opende daar een tentoonstelling waar 5 weken lang ongeveer 14 werken van mijn hand te zien zullen zijn.
U bent van harte welkom van 15 september tot 13 oktober 2019 in de galerie!
Wilde bloemen, acryl op linnen 150 x 120cm
˜˜˜˜
Zomertentoonstelling
bij galerie de Twee Pauwen waar een groot werk van mij te zien zal zijn. Het thema is 'Ins Blaue hinein'. De galeriehouder kwam dit schilderij onlangs in mijn atelier ophalen en zette het werk even neer in de schitterende ruimte van de galerie en stuurde me deze foto: "ik laat het nog even staan!"
Vanaf 7 juli 'hangt' het! (officieel!) te zien tot 8 september!
˜˜˜˜
Wilt u uitnodigingen ontvangen en/of op de hoogte gehouden worden van de activiteiten in het atelier stuur mij dan a.u.b even een bericht.
˜˜˜˜˜
De Open Atelierroute van 25 en 26 mei 2019 was een groot succes! Meer dan 260 bezoekers namen een kijkje in mijn werkplaats.
Het allerfijnste commentaar kwam van een mevrouw die, met een hand op haar hart het atelier verliet en tegen me zei: " ik zie nu alles....anders!"
Het vroege voorjaar- Februari 2019
En ineens ruik ik het weer: voorjaar! Wat een wonder: het grote ontluiken is weer begonnen.
Clingendael staat vol met sneeuwklokjes en krokusjes en de eerste voorzichtige bloesem is te zien.
De vogels zijn aan het zingen en er heerst een sfeer van opwinding; niet alleen bij de dieren, ook bij de vele wandelaars die het park intrekken. Het is medio februari en warm.
Het is nog niet echt koud geweest en ik heb het gevoel dat de winter nog niet voorbij kán zijn.
Iets in mij verlangt naar nog even wat langer stilte, nog even in mijn holletje blijven... voor de grote lente losbarst.
Het is al weer veel langer licht in het atelier en dat is fijn. Ikzelf ben nog een beetje schuchter merk ik. Ik heb gedurende de winter hard gewerkt aan een aantal schilderijen in herfst-sfeer die nu bijna af zijn. Ook ben ik bezig met werk voor een thematentoonstelling in mei/juni 2019 getiteld "Ins Blaue hinein'.
februari 2019, een doek van Daphne Jansen van 150 x 180cm voor het atelier.
Let op de reflectie in de ramen en het doorkijkje achtering het atelier!
Dit werk zal te zien zijn op de thematentoonstelling 'ins Blaue hinein' in juni 2019 bij galerie de Twee Pauwen in Den Haag
de japanse tuin is open!
De Japanse Tuin is het pronkstuk van Landgoed Clingendael, gelegen tussen Den Haag en Wassenaar. Het is de enige Japanse tuin in Nederland uit het begin van de 20e eeuw. In de historische tuin zijn prachtige en zeldzame bomen en planten te zien. De Japanse Tuin is heel kwetsbaar. Daarom is hij slechts een korte periode per jaar geopend voor publiek, in de lente (mei / juni) en in de herfst (oktober). Toegang tot Clingendael en de Japanse Tuin is gratis.
GROOTSTE JAPANSE TUIN VAN NEDERLAND
De Japanse Tuin is in het begin van de 20e eeuw aangelegd door de toenmalige eigenaresse van het Landgoed Clingendael, Marguerite M. Baronesse van Brienen (1871-1939). Per schip heeft zij reizen gemaakt naar Japan, waarbij zij enkele lantaarns, een watervat, beeldjes, de bruggetjes en het paviljoen naar heeft Den Haag verscheept.
Het is de enige Japanse tuin in Nederland van rond 1910, waardoor deze tuin op Landgoed Clingendael een hoge historische waarde heeft. Het is bovendien de grootste Japanse tuin in Nederland met een oppervlakte van 6800 vierkante meter.
PLAATS VAN RUST EN BEZINNING
De Japanse Tuin heeft een heel eigen en verrassende sfeer, mede veroorzaakt door de schitterende moslaag. De tuin bevat veel stenen lantaarns, met een grote variatie aan vormen. Ook zijn er twee watervaten. Eén watervat heeft vier afbeeldingen van Boeddha's. Het andere watervat heeft de vorm van een lotusbloem. Het mooie paviljoen is een populaire plek om van daaruit de tuin te bewonderen. Tot omstreeks 1940 bevonden zich schuifpanelen in het paviljoen. Deze panelen zijn in 2009 teruggeplaatst met de medewerking van Japanse architecten. Het erfgoed van freule Daisy is nu voor de bezoekers van de Japanse Tuin een plaats van serene rust en bezinning.
BELANGSTELLING VOOR JAPANSE TUINEN
De belangstelling voor Japanse tuinen ontstond toen Japan na eeuwen van vrijwel volledig isolement rond 1860 z'n grenzen openstelde. De periode van isolement, het eigen volkskarakter en invloeden vanuit het Shinto en Boeddhisme waren oorzaken van een unieke en zeer eigen vorm van kunstzinnigheid waarvan de Japanse tuinkunst een voorbeeld is. Rond 1900 bezochten geïnteresseerde westerse reizigers Japan en raakten zij gecharmeerd van de exotische tuinen die zo totaal anders waren. Daarop ontstonden er in het westen nagemaakte Japanse tuinen. Tegenwoordig worden de tuinen in Japanse stijl van rond 1900 ook wel Japonaiserie tuinen genoemd. Zij worden bijzonder gewaardeerd als een opmerkelijk verschijnsel in de tuinhistorie.
TUINORNAMENTEN
De Japanse Tuin in Den Haag bevat veel lantaarns, met een grote variatie aan vormen. Op enkele lantaarns is aan de voet een afbeelding van Boeddha te zien. Ook zijn er lantaarns met een afbeelding van een hert. Het hert is in Japan een heilig dier. Verder is de heilige langstaartige schildpad terug te vinden in de vorm van het eiland in de vijver. De schildpad staat symbool voor een lang leven. Het kleine beeldje achter in de tuin is de afbeelding van de boeddhistische heilige Jizo, beschermer van kinderen. Het rood van de bruggetjes staat symbool voor vreugde, maar rood weert ook boze geesten af. Ook de twee watervaten, één met vier afbeeldingen van Boeddha's, de ander in de vorm van een lotusbloem, zijn opvallende tuinornamenten. Van oorsprong was het doel ervan water met de bamboelepel uit te scheppen om handen en mond te reinigen.
TROUWREPORTAGES
Als de Japanse Tuin open is voor publiek, kunnen er ook trouwfoto's worden gemaakt. Op de rest van Landgoed Clingendael kan dat het hele jaar door. Er is geen aparte toestemming nodig voor het maken van trouwreportages. Indien je met trouwauto's het park op wilt, dien je wel een ontheffing aan te vragen om de auto's in de buurt van het landhuis te parkeren. Vanaf daar is het minder ver lopen naar de Japanse Tuin.
OPENINGSTIJDEN 2019
De Japanse Tuin is per jaar slechts een aantal weken geopend in de lente en de herfst. De openingsuren verschillen daarbij per periode: in het voorjaar is de Japanse Tuin langer toegankelijk dan in het najaar. In 2019 zijn de openingsuren als volgt:
TOEGANKELIJKHEID
Gezien de kwetsbaarheid van de Japanse Tuin is het niet mogelijk om de tuin te betreden met buggy's en elektrisch aangedreven hulpmiddelen. Voor rolstoelen is een aparte ingang met een speciale route door de tuin beschikbaar. Daarnaast is het ook niet toegestaan om met honden de tuin te betreden. Bij een te groot aantal bezoekers kan het zijn dat je even moet wachten voordat je de tuin in mag.
BEREIKBAARHEID
Landgoed Clingendael in Den Haag is te bereiken via de hoofdingang aan de Wassenaarseweg. Ook op de Van Alkemadelaan, de Ruychrocklaan en de Van Ouwenlaan zijn er ingangen naar het park. Er is een onbewaakte fietsenstalling bij de hoofdingang aan de Wassenaarseweg. Het parkeren van auto's is niet toegestaan, maar rond het landgoed kun je langs de weg wel parkeren. Voor wie met het openbaar vervoer reist, kan bus 23 of bus 90 nemen naar Landgoed Clingendael.
tekstbron: website wijkvereniging Benoordenhout https://www.wvbn.nl/2019/03/openstelling-japanse-tuin-2019.html
dank aan de maker van de video die ik vond op youtube.
winter 2018
De zon staat laag en de nachten zijn lang in de dagen rond 21 december, wintersolstice, de kortste dag.
Ik hou van de winter en van de stille tijd die uitnodigt tot reflectie. Ik kijk terug op een vruchtbaar en productief jaar waarin er veel gebeurde.
In maart verhuisde ik van een atelier in het centrum van de stad naar het Koetshuis in Clingendael. Elke dag opnieuw ben ik zo dankbaar en gelukkig dat ik hier mag werken!
Mijn schilderijen zijn dit jaar door veel mensen gezien tijdens een solo tentoonstelling met 12 werken in galerie Het Cleyne Huys in het voorjaar en in de daarop volgende maanden in steeds wisselende samenstelling in de galerie. Er kwamen veel bezoekers op de open atelierdagen en gewoon 'en passant'.
Ik ben benaderd door een prachtige haagse galerie voor een solotentoonstelling in 2019. Binnenkort meer hierover.....!
Mijn schilderij in de etalage van galerie Het Cleyne Huys op het Noordeinde in Den Haag, november 2018
De schilder die mij het meest inspireerde in het afgelopen jaar is MARC MULDERS, wiens werk nog tot 27 januari 2019 te zien is in het Gemeentemuseum.
Leesvoer in het atelier is verder een boek over Herman de Vries; ik voel me met zijn werk verbonden.
Geraakt werd (en word) ik door ontroerende gedichten van Marlene van Niekerk bij het werk van Jan Mankes en Adriaen Coorte 'In de stille achterkamer'. Een aanrader!
een van de hanen van de boerderij in Clingendael
Op de boerderij in Clingendael leven onder andere twee geiten, een witte en een zwarte. Vaak staan ze stil tegen de stenen muur van de boerderij en worden zo een tot leven gewekt schilderij van Jan Mankes. Het is fijn om via de verstilde blik van Mankes naar de wereld te kijken. Of om een kaal winterboompje te zien door de ogen van Egon Schiele met nog maar een paar blaadjes aan de takken. De volkstuintjes van de tuinvereniging met hun boerenbloemen daar lonkt Klimt overal. De bloemenakker bij Bronkhorst: Marc Mulders. Om over de waterlelies in de vijver maar te zwijgen. Heb ik daar nog wat aan toe te voegen?
Dan denk ik aan Tom Waits de zanger/songwriter die ooit iets zei in een interview in de trant van " er vliegen heel veel liedjes door de lucht....soms word ik door eentje aangeraakt en ik moet het dan gewoon uit de lucht plukken. Als ik het niet doe, doet een ander het..."
Als een onderwerp me raakt, me opnieuw doet kijken, dan doe ik het gewoon. De verbazing, de ontroering, het plezier of het mysterie zijn dan onweerstaanbaar.
Dan jeukt de kwast. Ook al is het pad nog zo platgetreden.
Onlangs zei een vriendin tegen mij: " Al jaren kijk ik uit het raam van mijn werkkamer naar een sloot. Maar na het zien van jouw schilderijen 'zie' ik hem ineens....die waterkant is werkelijk schitterend!" . Soortgelijk commentaar kreeg ik van meer mensen; dat ze meer zien en voelen van de wereld om hen heen na het zien van mijn werk.
Dat is voor mij als schilder een van de grootste complimenten; mijn werk heeft iets toegevoegd aan de waarneming en de ervaring van de wereld van de kijker. Dank, dank!
'Let the beauty we love be what we do.
There are hundreds of ways to kneel and kiss the ground'
Rumi
Ik wens u allen een mooi eind van het jaar en een stralend 2019!
herfst 2018
de naderende wintersolstice
November 2018
De dagen worden korter en buiten is het koud. Rond mijn atelier in Clingendael is het nog steeds een feest van diepe herfsttinten. Zelfs als de zon niet schijnt heeft de bodem kleur en is het nooit somber in het beukenbos.
Ik geniet van het lage licht en hoe de dingen van binnenuit lijken te gloeien wanneer de zon ondergaat. De schemering is schitterend en mysterieus.
De bijna kale bomen laten hun naakte takken weer zien. Aan de uiteinden zijn de oh zo ontroerende bladknopjes voor volgend voorjaar al te zien. De nieuwe cyclus is al ingebed in dit moment. De lente is in de kiem al aanwezig.
Terwijl de kauwen scharrelen tussen de bladeren en de duiven blauwer lijken dan in de zomer vanwege het complementair contrast met het bruin/oranje van de afgevallen bladeren om hen heen, verlustig ik me aan al die kleuren en prijs me gelukkig dat ik omringd ben door zoveel schoonheid.
Wil je meer lezen over dit schilderij lees dan mijn BLOG